Mijn werk

Tekst en uitleg over mijn projecten.

Imprisoned Gods

Voor een productie van Ultima Vez was ik verantwoordelijk voor het programmeren van het licht, inclusief het integreren van DMX-gestuurde winches.

Deze bijzondere techniek heb ik eigen gemaakt en ik ontwikkelde een efficiënte workflow voor het programmeren en aansturen van de winches.

Delirious Night - Mette Ingvartsen

Ik werkte mee aan Delirious Night van Mette Ingvartsen, een dansvoorstelling waarvoor ik de lichtprogrammatie deed op GrandMA3.

Ik ging mee naar de creatieperiodes in Nantes en Charleroi, en was aanwezig bij de première in Zaventem.

25 jaar De Laatste Showband

Ik verving Michiel De Clercq als light operator tijdens een mini-tournee van De Laatste Showband en werkte met mijn busking-showfile op GrandMA3.

In het najaar van 2024 heb ik ter vervanging van Michiel De Clercq een mini-tournee gedaan voor De Laatste Showband. Omdat het om een beperkt aantal shows ging, vaak met verschillende soorten spots per locatie, heb ik gewerkt met mijn busking showfile. Dat gaf me de flexibiliteit om snel in te spelen op de omstandigheden en toch een consistente sfeer neer te zetten.

FiftyLab 2024

Voor FiftyLab 2024 was ik verantwoordelijk voor het licht op één van de concertlocaties: het Brusselse Beursgebouw.

iRRooTTaa

Als tourend theatertechnieker zorg ik voor de technische omkadering bij de voorstelling iRRooTTaa van Grensgeval en Circus Katoen.

iRRooTTaa is een circusvoorstelling voor kinderen van Grensgeval, in samenwerking met Circus Katoen. Hier werk ik als tourend theatertechnieker. Tijdens de tournee ben ik verantwoordelijk voor alle technische voorbereidingen en het vlekkeloos laten verlopen van de voorstelling. Ik zorg voor de opbouw en afstelling van licht en geluid.

De lichtsturing gebeurt via Chamsys en wordt getriggerd door QLab, terwijl het geluid rechtstreeks vanuit QLab loopt. Daarnaast maakt de voorstelling gebruik van valsystemen om op verrassende wijze balletjes op en over de scène te laten verschijnen.

Mijn Best

Voor de voorstelling Mijn Best van Nele Needs A Holiday doe ik licht en geluid, met een eigen systeem om Ableton vanop scène te bedienen.

Nele Van den Broeck en ik hebben samengewerkt voor de voorstelling Mijn Best van Nele Needs A Holiday. Voor deze voorstelling werk ik als technicus voor zowel licht als geluid, alsook alle productionele zaken. Voor het licht gebruik ik mijn eigen GrandMA3 onPC node, geluid doe ik met het materiaal dat de zaal voorziet, meestal een Midas M32.

Daarnaast heb ik een systeem opgezet met een Raspberry Pi dat USB-MIDI omzet naar RTP-MIDI. Dit stelt Nele in staat om op scène piano te spelen, waarbij het MIDI-signaal rechtstreeks binnenkomt in de Ableton-sessie aan de regie. Hierdoor komt de controle over de technische aspecten bij de techniek te liggen, en niet bij Nele. Deze oplossing was nodig omdat de opstelling eenvoudig en flexibel moest zijn, zodat Nele vrij kon spelen zonder zich zorgen te maken over technische complicaties.

Spektakel-musical 14-18

In oktober 2024 en maart 2025 werkte ik als motion spotter mee aan de spektakel-musical 14-18 in het Studio 100 Pop-Up Theater in Puurs.

Voor deze grootschalige productie maakte ik deel uit van het theatertechnische team, meer bepaald bij het departement automatisering. Ik werd hiervoor gevraagd door WI CREATIONS, gespecialiseerd in motion control. De musical 14-18 staat bekend om haar indrukwekkende technische uitvoering, met onder andere grote rijdende decorelementen en acht gemotoriseerde tribunes die zich tijdens de voorstelling verplaatsen.

Als motion spotter was ik mee verantwoordelijk voor de veiligheid op de vloer. Samen met twee andere spotters hield alle bewegende elementen nauwlettend in de gaten en greep in wanneer dat nodig was. Goede communicatie, inschattingsvermogen en technisch inzicht zijn daarbij onmisbaar — het blijven tenslotte machines, en daar kan altijd iets mee mislopen.

Het was een aangename en collegiale werkomgeving, met een hecht team en een gedeelde passie voor techniek en theater. Ik ben dankbaar dat ik deel mocht uitmaken van zo’n unieke productie en waardevolle ervaring.

Musicalia Zomerkamp

Musicalia speelt Belle en het Beest.

Ik werd last minute gevraagd om licht te programmeren voor het jaarlijkse zomerkamp van Musicalia.

Dour 2024

In opdracht van Splendit was ik samen met Niels Huybrechts vijf dagen lang house operator voor La Petite Maison Dans La Prairie op Dour Festival 2024.

XINK

Licht voor XINK op onder andere Lokerse Feesten 2023.

Tijdens de zomer van 2023 heb ik op enkele festivals Kristof De Dycker mogen vervangen tijdens de shows van XINK.

De Sirene van Ensor

Lichtontwerp en programmatie licht van de musical "De Sirene van Ensor" in Cultuurcentrum De Factorij, Zaventem.

Naast het lichtontwerp stond ik ook in voor alle technische productionele taken.

Foto's door Paul Viane.

Woordstorm

Livestream voor het jaarlijks poëziefestival van CC De Factorij.

Voor dit project was ik samen met mijn collega's verantwoordelijk voor zowel het uitschrijven van een draaiboek, als de technische uitvoering van het evenement. Samen hebben we gezocht naar een waardig online alternatief voor het festival dat normaal fysiek doorgaat.

Tijdens de voorbereidingen van dit project was ik voornamelijk verantwoordelijk voor het beheren van de vooraf opgenomen content en het animeren van het affichebeeld. Voor de op- en afbouw was ik bezig met de algemene technische coördinatie. Tijdens het evenement was ik verantwoordelijk voor de beeldregie.

Kortom was Woordstorm '21 een interessante en bovenal leerrijke ervaring.

Winterwonder

Van concept tot uitvoering. Licht, video en webdevelopment.

Winterwonder was een project van CC De Factorij waarbij het cultuurcentrum warmte wilde brengen in donkere dagen. Hiervoor werden in Zaventem en alle deelgemeentes lichtinstallaties gezet. De locatie in Zaventem was het cultuurcentrum zelf. Hier hebben we als extraatje projectie voorzien van ingezonden tekstberichtjes door de bewonders.

Voor dat laatste heb ik het systeem uitgedacht en uitgewerkt. Van de webinterface met een live voorbeeld, tot de administratieve kant achter dit systeem. Bovendien was ik grotendeels verantwoordelijk voor de logistieke kant achter dit verhaal. Zo heb ik alles geregeld in verband met huur en verderling van het materiaal, planning van de op- en afbouw.

Red Alert

Tijdens de Corona-pandemie hebben werden verschillende cultuurhuizen in rood licht gezet om aan de alarmbel te trekken.

Hiervoor heb ik het CC van Zaventem volledig uitgelicht.

Musical Zaventem

Lichtontwerp en uitvoering.